یکی از ویژگیهای کلیدی لوگو، سادگی آن است ولی این ممکن است توهم را به مشتریان بدهد که طراحی لوگو عملی ساده است و به چند ساعت کار نیاز دارد و برای این کار به مهارتهای خاص، زمان یا تلاش زیادی نیاز نیست. این تصور کاملاً اشتباه است و چنین روشی برند سازی را به جایی نمیرساند. لوگو همزمان هم باید ساده بوده و هم قابل تشخیص باشد.
طراحی لوگوی یک کار بسیار پیچیده است که شامل موارد زیر میشود:
تجربه نشان میدهد لوگویی که در طراحی آن به کوچکترین جزئیات توجه شده و بهدرستی آزموده شده است، سرمایهگذاری ارزشمندی برای آن شرکت محسوب می شود به دلیل پیچیدگی فرآیند طراحی و رسیدن به نتیجه ی مطلوب بسیاری از شرکتها در شروع کسبوکار خود، این وظیفه خطیر را بر عهدهی طراحان خبره گذاشته و فقط به آنها اعتماد میکنند.
اساسی ترین مرحله طراحی این مرحله می باشد است که طراح باید تمام اطلاعات را از مشتری برای رسیدن به نتیجه مطلوب به دست آورد. اگر اهداف در ابتدا مشخص نشده باشند، فرآیند خلاقیت دچار آشفتگی می شود. نهتنها در طراحی لوگو بلکه در جریان برند سازی نیز برای رسیدن به نتیجه باید اهداف را از نقطه شروع بهوضوح مشخص کنید. این بدان معنا نیست که اهداف در پایان مسیر بدون تغییر باقی خواهند ماند.
اولین قدم برای طراحی یافتن پاسخ برای این سوال است که ما میخواهیم چه کاری انجام دهیم.اگر پاسخ روشنی برای این سوال نداشته باشیم نمی توانیم کار طراحی را انجام دهیم. به قول مایک مونتیرو طراحی یک شغل است.»
مشتری شما لازم نیست تمام نکات و ویژگیهای فرآیند طراحی را بداند. به همین دلیل است که آنها مشتری هستند و شما طراح هستید. اغلب مشتریان نمی دانند که چه می خواهندو فقط می گویند که یک لوگوی زیبا میخواهند که منجر به موفقیت کسبوکارشان شود. این طبیعی است که یک طراح را استخدام میکنند.
شما در ارتباط با مشتریان نهتنها باید از خواستههای آنها مطلع شوید، بلکه باید ایدهها و دلایل پشت این خواستهها را هم جویا شوید. هرچه اطلاعات بیشتری از مشتری دریافت کنید، در تعیین مسیر صحیح موفق تر خواهید بود.
این لیست شامل مهمترین نکات مورد نیاز برای تعیین هدف طراحی کلی است:
مرحله تحقیق معمولاً شامل دو بخش کاربران و بازاریابی است که بهطور همزمان صورت میگیرد.
تحقیق بر روی ترجیحها و ویژگیهای روانشناختی کاربران، اطلاع از تأثیر رنگ و نوع رسانهها بر روی احساسات و همچنین منابع اطلاعات و روشهای خلاقانه به معنای عمیقتر شدن بر روی جزئیات در این مرحله انجام می گیرد.
تحقیقات بازاریابی به معنای کاوش در بخش بازار، در درجه اول مورد توجه قرار می گیرد. طراحی لوگو، حاکی از ایجاد یک نشانه منحصر به فرد است که ضمن جلب توجه مشتریان باعث میشود شرکت یا برند در بین برندهای دیگر بدرخشد . طراحان چون شرایط عملکرد لوگو را نمیدانند بنابراین قادر نخواهند بود لوگو را کارآمد و بدیع جلوه دهند و این مسئله ی غفلت از تحقیق و اتکا به بینش و استعداد خلاقانه فردی، طراحان را با خطر شکست روبرو میکند،
پروسهی طراحی برند در مورد هر برند خاص، بسیار منحصر به فرد است. این مرحله زمانی انجام می شود که طراح تمامی اطلاعات را برای ورود به مرحله خلق لوگو در دست دارد. اگر جمع آوری اطلاعات و نیازمندیهای مشتری بسیار شفاف انجام گرفته باشد انتخاب سبک طراحی به سهولت انتخاب میشود و به تحقق هدف برندسازی و نیازهای بازاریابی کمک میکند ولی چنانچه نیازمندیها مبهم باشند یا رقابت در بخش بازار شدید باشد باید مسیرهای مختلفی مورد تحلیل قرار گیرند و موارد متفاوتی باید امتحان شوند تا لوگویی مؤثر و اصیل به دست آید.
در این مرحله طرح ها از اتودهای مدادی ساده گرفته تا نمونههای دیجیتالی پیچیده می تواند انجام پذیرد. بنابراین طراح با توجه به نیازمندی مشتری خود روشی که مؤثرتر واقع میشود را انتخاب می کند. سرعت و فوریت پروژه و ارتباط آن با سایر فرایندهای طراحی میتواند بر انتخاب فرمت ارائه تأثیر بسزایی داشته باشد.
ممکن است طراح از طراحی فلت یا عمق دار، رنگی یا مونوکروم و با استفاده از شخصیتهای نمایشی اقدام به طراحی کند. همچنین انتخاب پالت رنگ، شکل کلی و محل قرارگیری لوگو، برای مثال، گرد، مربعی، مثلثی و یا استفاده از قرارگیری افقی یا عمودی، همگی مواردی هستند که در نتیجه جستجوی خلاقانه مشخص میشوند. بنابراین ثمره ی جستجوی خلاقانه، انتخاب جهتگیری سبک و نوع طراحی است.
نمونه وبلاگ های مربوط به مقالات طراحی لوگو و گرافیک که شما کمک می کند لوگویی مناسب خلق کنید
https://stargraphic.blogsky.com/1398/05/11/post-9/%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D9%82%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88
http://peymanghasemi.rozblog.com/post/7
https://ssoltani.blogsky.com/1398/05/11/post-7/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A2%D9%86%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%9F
http://kaven.rozblog.com/post/6
https://fatemehagor.blogsky.com/1398/05/11/post-6/%D9%85%D9%88%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88
https://farazzenosi.blogsky.com/1398/05/11/post-6/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%A8%D9%84%D8%BA%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AC%D8%B0%D8%A7%D8%A8
http://gilanmedia.rozblog.com/post/6
ادامه مطلب
درباره این سایت